Kristian Vedel Ekstrabladet 1962 hjem | søg | billedarkiv | epost | english

Pioner og idealist

Han gjorde plastic til brugskunst

af Th. Eiken (Ekstrabladet, 20. dec. 1952, s. 18-19)

I morgen får Kristian Vedel Lunningprisen. Den er stiftet af Frederik Lunning, grunnlæggeren og præsidenten for Georg Jensen Inc., New York. Prisen er på 35.000, der hvert år uddeles til to nordiske kunsthåndværkere.

Lunningprisen er en anerkendelse til Kristian Vedel for hans mange eksperimenterende arbejder – mest for hans melamin-serie, der er kendt verden over. Men endnu er det kun et fåtal, der helt forstår betydningen og rækkevidden af denne opfindelse, der materiale- og brugsmæssigt er forud for sin tid.

Melamin-materialet er i sig selv et ømtåleligt spørgsmål. Melamin er nemlig en slags plastic, og dette materiale er i visse forbindelser er uartigt ord. Men plastic er mange ting. Næsten alle mennesker bruger det under en eller anen form hver dag: i husholdningen, i bilen og som tøj. I disse forbindelser er man glad for plastmaterialet, fordi det er praktisk, men melaminserien er også et spisestel, og »man kan bestemt ikke spise af plastic«. Måske ikke i dag, men om nogle få år vil det være ganske problemløst.

Med hensyn til udnyttelsen af plastic er vi endnu kun på kravlestadiet. Netop derfor er arkitekt Vedels ekperimenter et pionerarbejde af betydeligt format. I begyndelsen stod han helt alene. Kun hans sikre tro på ideernes rigtighed har kunnet overvinde de mange menneskelige og tekniske problemer.

Der er lagt vægt på æstetiske og brugsmæssige krav. Intet har været overladt til tilfældighederne. Formen er funktionalistisk – praktisk i brug. Da materialet er let er tallerknerne afbalanceret, så de ligger godt i hånden, og samtidig har de den rigtige vægtfordeling, når de står stablet.

Farverne (sort, rød, mørkegrå og brun) er valgt for at tingene skal adskille seg fra andre materiale til samme brug (for eksempel porcelænstallerkner). Således bryder melamin-serien i det væsentlige med alle de vedtagne regler for service.

Kristian Vedel har også eksperimenteret med materialets overfladevirkninger. Af hygiejniske grunde er tingene blanke indvending. Udvendig er der mikroskopiske ujævnheder i overfladestrukturen, så lysbrydningen giver et mat genskær. Masterialet bliver hermed sympatisk at se på og behageligere at tage på.

For den fantasifulde har melaminserien uansede muligheder. Stabelprincippet er gennemført til det yderste. På den måde kan man klare sig med relativt lidt skabsplads. Da hver ting kan bruges til flere formål, kan man spare på antallet af enkeltdele.

Melaminserien er både isolerende og varmebestandig. Skåle kan bruges til ovnretter og opbevaring af mad i køleskabet. Den isolerende egenskab holder maden heholdsvis varm og kold i længere tid, og man brænder ikke fingrene når man tager en skål varm suppe.

Melaminserien er stadig blevet suppleret med nye ting, og flere er på vej. Kristian Vedel røber, at han er godt i gang med nogle gryder og pander i aluminium, som er formgivet så de kan indgå i stabelsystemet og på anden måde udnyttes sammen med de øvrige ting.

Der kommer kaffekopper uden hank, for melaminen isolerer, så man ikke brænder fingrene. Til gengæld vil nogle små asietter kunne bruges som låg på kopperne, så kaffen holder sig varm. Der kommer også et nyt spisebestik fremstillet af en blanding af nylon og delrin. På den måde skulle man kunne nå frem til et bestik med en hårdhedsgrad, der passer bedre til melaminen end sølv og stål. Man begrænser hermed sandsynligheden for ridser i tallerknerne, og måltiden skulle blive mer støjsvagt. Mange begynder at ane de mange spændende fremtidsmuligheder.

Arkitekt Kristian Vedel har efterhånden modtaget mange hædersbevisninger fra ind- og udlandet. Men Lunningprisen får han atter en fortjent anerkendelse for sin revolutionerende indsats for at gøre plastic til brugskunst.


Billedtekster:

  1. Kristian Vedel i sit arbejdsrom i et gammelt fiskehus ved Humlebæk. I den modsatte ende af rummet er der køkken og spiseplads.
  2. Mange af krukkerne og asietterne er velegnede til at rumme kontordetaljer på arbejdspladsens eller hjemmet skrivebord. De er nemme at stable, når der skal ryddes op og gøres rent, og de ser pæne ud på bordet, ikke mindst på de moderne lyse træsorter. Nogle af krukkerne passer godt til cigaretter, og sætter man låg å en af de større krukker, er den fin til tobak. Melamin tåler også at man benytter tingene som askebægre.
  3. Kristian Vedel får Lunning-prisen for sin melamin-serie af smukke ting til brug i et køkken, på et spisebord, i kontoret, barneværelset og tegnestuen m.m.
  4. Alle kan stables, og de fleste ting kan bruges til flere formål. Da tallerknerne hviler på den yderste kant, bliver de ikke griset til på undersiden, når de står stablet inden opvasken. De høje krukker til kolonialvarer er alle forsynet med brugsbetegnelser: mel, gryn, sukker m.m. på tre sprog. Det letter overskueligheden.
  5. En husmor kan have glæde af melamin-tingene til mange formål. Der er f.eks. en glimrende hjælp for den der dyrker hjemmesying og har brug for at holde orden i en mængde væsentlige småting under arbejdet.
  6. Tallerknerne er praktiske til børn. De er uden kant og kan derfor heller ikke vippe, så maden flyder du på bordet. Den høje krukke i baggrunden er forsynet med aftagelig hank og kan nu bruges som kande. Hanken er forkromet stål med gummiholdere.

Copyright 1962 Ekstrabladet / Th. Eiken. Brugt med tillatelse.