Kristian Vedel | Pioner og idealist (2 af 8) | english |
|
Da jeg besøgte Ane Vedel i deres fælles hus på Thyholm kort efter Kristian Vedels død i 2003, var det interessant at konstatere, at servicet stadig var i brug og havde været det i de mellemliggende 50 år. Det, der blev betragtet som et andenrangsmateriale, havde således formået at overleve den daglige brug. Normalt er det plastmaterialets achilleshæl, at det ældes grimt og uden patina, men dette var ikke tilfældet her. Melaminserien blev i 1960 erhvervet af Metropolitan Museum of Art i New York, og samme år modtog Vedel guldmedalje på den prestigiøse Triennale i Milano for melaminserien. To år senere, i 1962, modtog Vedel Lunningprisen, primært for sit innovative arbejde med plastmaterialet i melaminservicet. I forbindelse med Metropolitans indkøb af Vedels melaminservice i 1960 udtalte den store designmæcen, Edgar Kaufmann Jr.: »at Vedel design vil starte en ny trend for amerikanske designeres brug af plastic«. Kaufmann Jr. var en institution i den amerikanske designverden gennem sin tætte tilknytning til Afdelingen for Industriel Design på Museum of Modern Art (MoMA) i New York. Kaufmann var meget interesseret i dansk design, bl.a. gennem sit venskab med den danske møbelarkitekt Finn Juhl og har historisk haft sin andel i Danish Design's sejrsgang i USA i 50-60erne. I efteråret 2005 viste Trapholt Kristian Vedels melaminserie på den store udstilling Plastic Fantastic – plastdesign fra 1950 til idag. Publikums reaktion var, at de havde svært ved at tro på melaminseriens høje alder. Og selvom Vedels plastservice ikke skabte den plastrevolution, som Kaufmann Jr. havde forudsagt, gør seriens enkelhed den anvendelig dengang som nu. |
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Forrige side | Neste side |