Kristian Vedel | Pioner og idealist (4 af 8) | english |
Kristian Vedel var sammen med Nanna Ditzel de første designere herhjemme, der tog børnemøbler alvorligt og designede møbler i en enkel, moderne stil, men stadig på børnenes præmisser. Møbler der ikke bare var kopier af de voksnes, men tog udgangspunkt i den måde børn bevæger sig på og bruger møbler til leg såvel som til at sidde i. Princippet med slidserne i Vedels børnemøbel fra 1951, der muliggør en forandringsmulighed og dermed en »voksehøjde«, er i øvrigt det samme princip som bruges i den populære Tripp Trapp højstol fra Stokke. Multipurpose-stolen, med Vedels egne ord, blev belønnet med en sølvmedalje ved Triennalen i Milano i 1957 og stolen er repræsenteret i MoMAs designsamling. Et andet eksempel på børnemøbler er det eksperimenterende sæt Vedel tegnede for snedkermester I. Christiansen, som blev vist på Snedkerlaugets møbeludstilling i 1949. Sættet bestod af et skrivebord med tilhørende stol. Igen har Vedel indtænkt voksemuligheden i den indstillelige stol samt et »legende« indslag i form af et bordben, der fortsætter igennem pladen og bliver til en lille stumtjener til kontorgrej. Det nyreformede bord med tre bordben er funktionelt tænkt med en bordplade i et syntetisk, rengøringsvenligt materiale. Snedkerlaugets udstilling i 1949 blev i øvrigt skelsættende for dansk møbeldesign, idet man her for første gang så de senere så berømte møbler Den runde Stol/The Chair af Wegner, Børge Mogensens skalstol og Høvdingestolen af Finn Juhl. |
||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Forrige side | Næste side |