Kristian Vedel Amrik Kalsi 2006 (3 af 7) english

[Klasserom, Kenya]
Med befolkningens basale behov som fokus, var det nødvendig at uddannelsen gik længere end traditionel designteori og kompetence. Denne revolutionære design­teori og ­uddannelse, som havde til formål at møde udviklingsbehov i landet, skabte usikkerhed og opposition hos tradtionelt tænkende fakultetetsmedlemmer.

Kristian Vedel opmuntrede studenterne til at sætte spørgsmålstegn ved den kolonialt orienterede design uddanelse og praksis og til at lede efter en ny identitet knyttet til behov i udviklingsland. Under hans vejledning begyndte studentene at udforske behov og muligheder for design i Kenyas udviklingsøkonomi. Gennem at lægge vægt på udviklingsbehov skabte Vedel et akademisk curriculum for en mere humanistisk orienteret designpraksis, og demonstrerede værdien af denne praksis´ effektivitet og relevans i et ungt udviklingsland. Tilnærmingen sikrede også at produkter var tilpasset de lokale kulturer og lokale forhold i det hele taget.

Efter hans afrejse fra Kenya i 1971 fortsatte noget af aktiviteten i forskellige former, men ressourcene og entusiasmen blev mindre. Ændringer i trender og udviklingsprioriteter bidrog også til dette.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Forrige side | Næste side